Mare grijă dacă aveți cont la această bancă. Mai mulți oameni au rămas fără bani pe card în urma unor atacuri cibernetice. Este haos total.
În ultima perioadă, s-a înregistrat o creștere a numărului de persoane fizice care au suferit pierderi substanțiale din conturile lor bancare, uneori de peste 10.000 de lei, deși nu au efectuat nicio tranzacție. Mai mulți clienți ai băncilor au raportat o epuizare a soldurilor din conturile lor după ce au deschis un e-mail. Un astfel de incident a avut loc în cazul unui bărbat din București, care a descoperit că i-au fost scoși din cont 16.000 de lei.
În timp ce se afla în mașină, acesta a primit un e-mail pe telefon în care era anunțat că i-a fost aplicată o poprire pe contul pe care îl are. S-a alarmat și a contactat call-centerul băncii pentru a se interesa dacă are vreo poprire bancară. Reprezentantul băncii l-a informat că nu avea niciun fel de poprire. Cu toate acestea, după apel, bărbatul și-a verificat contul și și-a dat seama că îi lipseau toate fondurile. Ulterior, a descoperit că banii fuseseră transferați către o altă persoană dintr-o altă locație. În urma unor investigații suplimentare, a aflat că nu doar banii lui dispăruseră, ci și banii pe care cealaltă persoană îi avea în cont.
”E ca și cum le-ai da singur cheile casei, invitându-i să ia ce vor. Este nevoie de mai multă educație financiară care să prevină astfel de situații. Poate persoana despre care îmi vorbiți a făcut anterior primirii mail-ului și niște plăți pe OLX pentru că acolo sunt cele mai frecvente cazuri de astfel de fraude. Oamenii trebuie să știe că băncile nu trimit mail-uri în care își anunță clienții că li s-au poprit conturile. Astfel de atacuri au mai avut loc și în trecut și nu doar în numele băncilor, ci și al altor instituții precum ANAF”, spun surse autorizate pentru Adevărul.ro.
Toți care au cont la bancă trebuie să se ferească de atacurile de phishing
Toate băncile oferă sfaturi pentru ca oamenii să se ferească de astfel de atacuri. Acestea sunt recomandările specialiștilor:
- Pentru a evita să cădeți pradă escrocilor, este esențial să țineți cont de faptul că mesajele autentice trimise de bancă vor fi de obicei personalizate cu numele și prenumele dumneavoastră și nu vor solicita informații sensibile.
- Este esențial să analizați cu atenție e-mailurile pe care le primiți pentru a evita să cădeți în capcana escrocilor. Cea mai răspândită capcană implică un mesaj care vă informează că banca dvs. a blocat brusc accesul la contul dvs. Acest lucru se face adesea sub pretextul unei presupuse datorii sau al necesității de a vă actualiza datele. Cu toate acestea, este esențial să rețineți că banca ar trebui să vă notifice și prin telefon.
- Fiți atenți la limbajul folosit în e-mail, mai ales că acest tip de mesaj, trimis în numele băncii, conține de obicei greșeli gramaticale și de ortografie.
- Este esențial să faceți distincția între PIN și CVV (Card Verification Value), acesta din urmă fiind un număr din trei cifre aflat pe spatele cardului de credit sau de debit. Mulți comercianți online îl solicită pentru a verifica identitatea persoanei care efectuează tranzacția.
- Dacă vă divulgați din greșeală PIN-ul în loc de CVV, există un risc mai mare ca cineva să obțină acces neautorizat la conturile dumneavoastră. Astfel, este indicat să îl păstrați confidențial pentru a vă asigura siguranța banilor!
- Pentru a naviga pe internet în siguranță, experții în securitate cibernetică recomandă utilizarea unei soluții de securitate robuste și actualizate.
- În niciun caz nu trebuie să dezvăluiți informații confidențiale, cum ar fi numărul contului sau al cardului, codul PIN sau CVV, codul de utilizator al serviciului de e-banking sau parola personală, deoarece acest lucru ar putea permite altor persoane să vă acceseze contul.
- Este recomandabil să utilizați o soluție de securitate care vă poate ajuta să faceți distincția între site-urile periculoase care colectează parole sau date despre carduri și cele sigure pentru navigare.