Nebunia numită Black Friday (Vinerea Neagră) are loc în acest an pe 22 noiembrie 2019. Analiștii de la Black-Friday.Global au realizat o serie de statistici extrem de interesante cu privire la acest eveniment, care i-a captivat foarte mult pe români în ultimii ani.
La început Black Friday a fost o acțiune de o zi în Statele Unite ale Americii, însă treptat ziua a devenit un maraton de reduceri de câteva zile în întreaga lume, care uneori începe joi și ține până la sfârșitul săptămânii, sau chiar a lunii. Multe magazine, fiind în căutarea atenției clienților noi și a profiturilor mai mari, organizează așa numitul presale deja începând cu ziua de luni.
Chiar și așa, perioada de vârf a interesului clienților cade fix în aceeași zi, spun cei de la Black-Friday.Global. Datele Google Trends pentru perioada 11–18 noiembrie 2018 arată că, 40% dintre toate întrebările legate de lichidările de stocuri de Black Friday, în România, pică pe ziua de vineri. Deși interesul clienților față de Black Friday se face simțit deja joia, acesta începe să scadă de sâmbătă până miercuri. Această tendință este caracteristică nu numai pentru România.
Datele interne ale platformei Black-Friday.Global pentru anul 2018 în țara noastră, arată o creștere a vânzărilor pe perioada desfășurării Black Friday de 145%, față de o zi obișnuită. Există însă țări, în care s-au înregistrat creșteri spectaculoase. De exemplu, în Marea Britanie creșterea a fost de 1708%, în Germania – peste 2418%, iar în Austria – 3000%.
Conform anchetei realizate în rândul românilor, care au participat la lichidările de stocuri din Vinerea Neagră, 78% au recunoscut, că știu ce vor cumpăra. Se știe, de asemenea, că o persoană cumpără 3,4 produse din lichidarea de stoc. Statisticile ultimilor ani arată că, în România printre cinci cele mai dorite categorii de produse, se numără electronicele, electrocasnicele, îmbrăcămintea, încălțămintea și parfumuri și cosmetice.
În general, în lume cu ocazia Black Friday, cele mai vândute produse sunt cele din categoria fashion. Însă există și țări, în care de Black Friday se cumpără în special produsele electronice. Conform datelor interne ale platformei Black-Friday.Global, electronicele ocupă un rol important în țări precum România, Brazilia, India și Malaezia.
Românii plănuiesc să ia parte la lichidările de stocuri de Black Friday atât în magazinele staționare, cât și cele online. Cei care nu se limitează la un singur canal prin care doresc să profite de lichidări, sunt gata să cheltuie 1095 lei. Acest lucru reprezintă 232 €. Un buget mai mic pentru cumpărături de Black Friday vor dedica locuitorii Rusiei (120 €), Ucrainei (107 €) și a Ungariei (176 €). În schimb, recordul în cheltuieli de Black Friday îl vor bate locuitorii SUA (429 €), Canadei (381 €), Marii Britanii (351 €), Irlandei (300 €) și a Emiratelor Arabe Unite (257 €).
Datele statistice provin din platforma Picodi.com ce activează global din anul 2010 și a creat portalul Black-Friday.Global, dedicat lichidărilor de stocuri din Vinerea Neagră. În raport s-au folosit datele din anchetele realizate în luna iulie și noiembrie a anului 2018, printre 21 de mii de respondeți din 55 de țări ale lumii. La schimbarea valutei s-a folosit cursul mediu al platformei xe.com.