eMAG obligă clienții să plătească mai mult?! Care este prețul real al produselor de pe site-ul lor

15 ian. 2020
eMAG obligă clienții să plătească mai mult?! Care este prețul real al produselor de pe site-ul lor

eMAG are probleme mari cu cei peste 19.000 de parteneri, care-și vând produsele în platforma companiei. Cel mai mare retailer online din România, este acuzat de o parte dintre aceștia că ar face abuz de poziție dominantă. Mai exact că i-ar obligă să mărească prețurile din cauza unui comision de transport, proaspăt introdus.

Până acum, eMAG lua doar o taxă pe produs companiilor care-și vindeau produsele în platforma lor, dar acum au introdus și un comision pe transport. Astfel că toți partenerii, pentru a nu ieși pe pierdere, sunt obligați să adauge acești bani la prețul final pentru client. În acest timp, produsele proprii ale eMAG nu trebuie să suporte și acest extra cost, deci ar fi avantajate.

În această perioadă, eMAG a demarat o campanie agresivă de marketing în care spun că are cele mai ieftine produse practic, livrate chiar a doua zi.

eMAG nu lua niciun comision din transport. Ei bine, de acum reprezentanții companiei au decis că vor un comision de la seller și din transport, ceea ce-l determină pe seller să mărească prețul pentru a nu ieși în pierdere și a putea plăti taxa suplimentară pentru transport către eMAG. În general, sellerii de pe eMAG sunt companii mici, care dacă ies din această platformă vor da faliment. Dacă nu ies și măresc prețul pentru a acoperi noua taxă impusă de eMAG vor avea produse mai scumpe, chiar dacă nu cu mult, iar clientul va alege să cumpere de unde este mai ieftin, cum ar fi chiar unele dintre produsele proprii ale eMAG, care ar obține astfel un avantaj. Pe termen lung, ei vor pierde din notorietate și vor ajunge să fie afișați foarte slab în platforma retailerului.

În acest context, mai mulți parteneri ai eMAG au declarat pentru Capital că se gândesc să apeleze la Consiliul Concurenței deoarece aceștia simt că sunt forțați să mărească prețul pentru a supraviețui. Iar dacă măresc prețul înseamnă că vor vinde mai puțin întrucât vor avea concurenți chiar din eMAG care-și vor permite să vândă mai ieftin. Iar contextul a ajuns în așa fel încât în afara eMAG este greu să mai supraviețuiești. Mai exact, mai mulți parteneri acuză construirea unui monopol eMAG.

O parte din partenerii eMAG sunt de părere că de fapt se dorește scoaterea lor de pe piață și monopolul eMAG.

Cum răspune eMAG

CAPITAL a contactat eMAG și a solicitat un punct de vedere cu privire la acuzațiile aduse. Redăm integral declarația reprezentanților companiei:

„Începând cu 2011, eMAG a deschis propria platfoma către alți comercianți dornici să o folosească, în acest moment existând peste 19.000 de selleri activi în platformă. În toată această perioadă eMAG a pus la dispoziția sellerilor tot know how-ul acumulat în ecommerce creând o multitudine de servicii menite sa îi ajute pe selleri sa își crească business-ul.

După 9 ani, 60% dintre produsele achiziționate de clienți pe platforma eMAG sunt de la selleri.

În viitor, având în vedere obiectivul de a oferi clienților noștri cea mai mare gamă de produse, eMAG are tot interesul sa îi ajute în continuare pe selleri să își dezvolte business-ul pe platformă.

Din dorința de la oferi clienților săi cele mai bune servicii de livrare, sellerii au fost integrați prin platforma de Marketplace cu cei mai buni patru curieri din piață din punct de vedere al calității serviciilor.

eMAG respectă legislația în vigoare precum și reglementările Platform to Business ce vor intra în vigoare în luna iulie a acestui an. Toate regulile platformei sunt transparente, iar modificările sunt comunicate și explicate sellerilor cu cel puțin 14 zile înainte de implementare. eMAG nu poate impune sellerilor un nivel al prețurilor sau al taxelor de transport, poate asigura un mediu concurențial corect și transparent.

Modelul Marketplace este construit exclusiv pe bază de comision, fără alte taxe: chirii, taxe de raft, de listare, afișare etc. Comisionul acoperă investițiile majore făcute de eMAG în servicii pentru clienți, servicii pentru selleri, creșterea traficului și a brandului eMAG. Nivelul comisioanelor este sub al celor practicat de alte platforme mari concurente.

Timp de 9 ani eMAG a exceptat sellerii de la această taxă, deși perceperea unui comision pe întreaga valoare a comenzii este o practică uzuală folosită și de alte marketplace-uri, la nivel internațional, și aliniată legislației actuale de la nivel local și european. Prin dezvoltarea sellerilor, clienții vor avea de câștigat: gamă mai mare, prețuri mai bune, servicii îmbunătățite. Astfel, eMAG va investi în ajutorul acordat sellerilor pentru dezvoltarea națională și internațională”.