Se schimbă legea! Toți românii cu aceste locuințe trebuie să plătească

31 aug. 2023
Se schimbă legea! Toți românii cu aceste locuințe trebuie să plătească

Românii care au de gând să își scoată la vânzare locuințele trebuie să știe cele mai noi informații legate de tranzacție. Vor trebui să plătească și ei.

Românii care se gândesc să își vândă locuința sau care deja o au pusă la vânzare trebuie să știe că regulile s-au schimbat. De acum înainte ei trebuie să plătească taxe, indiferent de valoarea locuinței pe care vor să o vândă.

Acest lucru se întâmplă din cauză că plafonul neimpozabil de 450.000 de lei a fost eliminat. Așadar, ei nu mai sunt scutiți de la plata impozitului.

Dacă până la finalul anului 2022 era impus un plafon, de acum înainte acesta nu mai există, iar vânzătorul trebuie să plătească impozitul pentru locuință.

Acest impozit este stabilit în funcție de perioada în care vânzătorul a deținut proprietățile.

Încă de la începutul lui 2022 au fost impuse două cote de impozitare a tranzacțiilor imobiliare. Este vorba despre un impozit de 3% care se aplică oricărui tip de proprietate, inclusiv clădirilor și terenurilor aferente, precum și oricărui tip de teren fără structuri, care este deținut pentru o perioadă de trei ani sau mai puțin și de un impozit de 1% pentru aceleași clădiri, dar deținute pentru o perioadă mai mare de trei ani.

Acest impozit se plătește la notar în momentul în care este semnat contractul. Banii urmează să fie transferați către stat până la finalul lunii următoare.

Locuințele pentru care nu se cere impozit la vânzare

Autoritățile spun, totuși, că locuințele pentru care nu se cere impozit există. Este vorba despre:

  • terenurile și construcțiile care sunt dobândite prin reconstituirea dreptului de proprietate în temeiul legilor speciale
  • locuințele care s-au dobândit prin donație între rude și fini de până la gradul al III-lea (inclusiv) și soți
  • în cazul actelor de desființare cu efect retroactiv pentru actele de transfer al dreptului de proprietate asupra proprietăților imobiliare
  • când dreptul de proprietate se constată în condițiile Legii nr. 7/1996 a cadastrului și publicității imobiliare
  • în cazul dării în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligațiilor asumate prin credite, pentru o singură operațiune de dare în plată.