Asociația Pro Consumatori (fostă Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România – APC România) a realizat în urmă cu mai mult timp un studiu legate de calitatea brânzeturilor care se vând pe piața autohtonă. Rezultatele au fost unele de-a dreptul alarmante.
Inspectorii au analizat 32 de sortimente de brânză telemea de vacă comercializate în marile structuri comerciale și primul lucru pe care l-au constat a fost că 40% din sortimentele analizate au calitatea a II-a, deși au prețul ca și cum ar avea calitatea 1.
Cel mai grav, însă este că unul din 3 sortimente de brânză telemea conține clorură de calciu, care este extrem de periculoasă pentru organism!Cea mai largă utilizare, în ultimii și viitorii ani, a clorurii de calciu vizează prevenirea formării gheții și îndepărtarea acesteia de pe șosele.
Acumularea clorurii de calciu în organism (hipercalcemie) determină o serie de reacții, printre care: gust calcaros în gură, dureri de stomac, bufeuri, greață și vărsături, lipsa apetitului, sete extremă, dureri osoase, aritmie, pietre la rinichi, comă.
Foarte periculoase sunt lactatele „fără lapte“, „brânza de cauciuc“ și alte „creații“ care, dacă s-ar vinde cu informarea corectă și la prețul corect, nimeni nu ar avea ceva împotriva lor. Dar când aceste produse sunt vândute ca produse din lapte și sub denumiri bine conotate în mentalul colectiv, avem de-a face cu falsuri grosolane și cu infractori care ar trebui pedepsiți aspru.
„Astfel de produse sunt fabricate pentru segmentul tot mai larg de consumatori neinformați, fără respect de sine, sensibili la marketing language, oricând gata să preia ultima tendința în consum. Este vorba de produse pretins moderne, care au ca materie prima o mixtura cu lapte si grasimi vegetale, supusa pasteurizarii (deci în care nu mai este echipament enzimatic specific laptelui proaspat), supusă procesului de precipitare cu cheag (presupun că e un cheag chimic, modern si acesta).
La final, se obține ceea ce se anunta: o branza cu conținut redus de grasime, pretins valoroasa pentru consumatorul speriat continuu cu sloganul nejust – grasimea face rau! Evident, în procesul tehnologic se corecteaza senzorial (nu mai miroase a branza de țară) imprimandu-se profiluri senzoriale noi, citadine.
Un titlu ca cel din imaginea atasata (Delicatesse) pune punctul pe i, dând maximă satisfacție consumatorului fudul. Consumatorul informat știe însa că aceasta branză, ca orice produs DENATURAT, nu e pe placul organismului; chiar daca organismul îl va accepta și, obișnuindu-se cu el, îl va prefera, în timp aceste alimente vor adauga la constituirea unei baze temeinice a viitoarelor suferințe metabolice și altora tot mai complicate.” Prof. Univ. Dr. Ion Schileru – Departamentul de Business, Științele Consumatorului și Managementul Calității, ASE București.
Friesland Câmpina (Napolact) – 26 grame.
Delaco Distribution (Delaco Fan brânză) – 25,6 grame.
Hochland (Germania) – 24 grame.
Dorna și Friesland Câmpina (Huedin) – 23 grame.
Profi Rom Food, Almera International, Mega Image, Unilact Transilvania (De la Ferma) – 22 grame.
Carmo-Lact Prod – 18 grame.
Delaco Distribution (Delaco Fan brânză) – 17,7 grame.
Hochland (Germania) – 16 grame.
Friesland Câmpina (Napolact) – 15,6 grame.
Fabrica de lapte Brașov (Olympus), Profi Rom Food și Mega Image – 15,4 grame.
Fabrica de lapte Brașov (Olympus) – 21 grame
Friesland Câmpina (Huedin) – 20 grame
Mirdatod Prod – 19,23 grame
Kaufland – 19 grame
Productie Milkcom (Dalbis) – 18,5 grame