După falimentul Euroins, apar noi probleme legate de asigurările auto RCA! Cine nu plătește pagubele în caz de accident sau avarie

05 apr. 2023
După falimentul Euroins, apar noi probleme legate de asigurările auto RCA! Cine nu plătește pagubele în caz de accident sau avarie

Piața polițelor RCA trece printr-o perioadă tulbure, iar lucrurile nu sunt deloc bune pentru șoferii din România. Totul s-a întâmplat din cauza falimentului Euroins.

FGA, în replică la adresa transportatorilor, susține că sancțiunile impuse de instanțe sunt în sarcina asigurătorilor, deoarece nu sunt clasificate ca fiind creanțe de asigurare conform legii. În opinia lui Vasile Ștefănescu, președintele COTAR (Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România), industria RCA este o „versiune actualizată a Caritasului gestionat de autorități”.

”Tot RCA-ul este un imens Caritas în România, un Caritas modern girat de autorități și făcut pe banii asiguraților și service-urilor. ASF-ul nu este în stare să supravegheze piața asigurărilor, deși i-am avertizat ani la rând, asigurătorii nu plătesc, stăm câte 2 ani prin instanță și apoi încă un an ca FGA să plătească după faliment”, a precizat acesta.

O investigație realizată de Libertatea arată că Euroins s-a confruntat în ultimii patru ani cu 102.000 de procese din partea asiguraților, ceea ce o face să fie prima entitate din România care se confruntă cu astfel de acțiuni în justiție, și nu doar pe piața asigurărilor. Cele mai recente date actualizate până în 2023 indică faptul că, înainte de intrarea în insolvență, Euroins avea 2,5% din toate litigiile deschise în instanțele din România, care includ atât procese civile, cât și penale. Unul dintre analiștii care au cercetat aceste statistici a subliniat cheltuielile ocazionate de obținerea justiției.

”În tot timpul ăsta noi ne împrumutăm la bănci ca să rămânem în viață, plătim impozite, plătim salarii, plătim piese, plătim utilități, reparăm mașinile și le dăm drumul oamenilor să le ridice. Iar, când câștigăm procesele, FGA-ul nu plătește penalități și cheltuieli de judecată, deși noi avem costuri cu dobânzi și avocați”, mai spune Vasile Ștefănescu.

Este dezastru cu asigurările RCA după falimentul Euroins

Gheorghe Tocaciu, proprietarul unui service din Baia Mare, precizează că are 40 de dosare în instanță cu Euroins, iar cheltuielile de judecată ajung la 135.000 de lei, bani pe care FGA nu îi plătește.

”Am 40 de dosare în instanță cu Euroins, iar la fiecare fază procesuală trebuie să fac un nou contract cu avocații. În total, am cheltuieli de judecată de 135.000 de lei. Acei bani sunt pa! FGA-ul nu-i plătește… Am dosare Euroins neplătite din 2020. Am stat 3 ani prin instanțe, acum o sa mai stau încă 2-3 ani la FGA. Dar în 2020 o sumă de 10.000 de lei avea o altă valoare. Atunci mă costa curentul 1.000 de lei pe lună, acum dau 3.900 de lei, atunci era pigmentul de vopsea 200 de lei kilogramul, acum este dublu”, spune el, potrivit sursa anterior citată.

Avocatul acestui proprietar, Florin Iordache, a precizat pentru sursa citată că ”FGA trimite service-urile și păgubiții să se înscrie la masa credală. Doar că asigurătorul e deja în faliment și bani nu există”.

Acesta susține că interpretarea legislației de către Fond nu este confirmată în scris și nu poate fi considerată definitivă. Legea 132/2017, care reglementează RCA, îi obligă pe asigurători să plătească penalități de întârziere de 0,2 % pe zi în cazul în care nu își îndeplinesc obligațiile, inclusiv plata cu întârziere, sau efectuează o îndeplinire defectuoasă. În plus, legea impune asigurătorului să plătească onorariile juridice ale părții prejudiciate în cazul unei soluționări favorabile. Avocatul susține că, din moment ce aceste elemente sunt menționate în mod explicit în legea RCA, sumele trebuie să adere la despăgubirea principală și nu pot fi tratate separat.

FGA spune, totuși, ”sumele pretinse cu titlu de dobânzi legale şi cheltuieli de judecată stabilite în cadrul unui proces purtat cu societatea de asigurare, ce ulterior a intrat în faliment, nu au legătură cu raportul de asigurare, ci reprezintă despăgubiri pentru comportamentul culpabil al asigurătorului, cauza juridică a acordării acestor sume prin hotărâre judecătorească fiind aşadar diferită, întemeiată pe dispoziţiilor art. 1349 şi art. 1350 din Codul Civil. Pentru aceste sume, creditorii au posibilitatea înscrierii la masa credală a societății în faliment”.

În același timp, șeful COTAR spune ”asiguratorii plătesc doar 20% din devize, iar pentru restul de 80% trebuie să ne judecăm. Ce țară este aceea care își permite să nu plătească o hotărâre definitivă din justiție?”.