Noi zile zile libere pentru angajați! Un nou proiect a fost adoptat de către Camera Deputaților, aceasta fiind for decizional. Inițiativa legislativ este una așteptată de mulți români.
Marți, 20 septembrie, Camera Deputaților a adoptat un proiect care aduce modificări Codului Muncii și Codului Administrativ în care sunt prevăzute mai multe drepturi pentru salariați.
Printre aceste drepturi se numără și cel care prevede ca angajații să aibă parte de concediu pentru îngrijirea unei rude sau a unei persoane care locuiește în aceeași gospodărie. Această lege mai prevede ca, în anumite condiții, funcționarii publici să poată lucra online.
Așadar, proiectul care acordă noi zile libere angajaților a trecut cu 523 de voturi pentru, un singur vot împotrivă și 23 de abțineri. Este de menționat că aceste zile libere vor fi oferite doar după ce proiectul va fi publicat în Monitorul Oficial, el având nevoia de semnătura președintelui Klaus Iohannis.
Proiectul prevede că salariatul are dreptul de a solicita trecerea pe un post vacant care îi asigură condiţii de muncă mai favorabile dacă şi-a încheiat perioada de probă şi are o vechime de cel puţin şase luni la acelaşi angajator. Angajatorul are obligaţia să-i răspundă motivat, în scris, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării.
De asemenea, angajatorul are obligaţia acordării pe o perioadă de cinci zile lucrătoare într-un an calendaristic, la solicitarea scrisă a salariatului, a concediului de îngrijitor în vederea oferirii de către acesta de îngrijire sau sprijin personal unei rude sau unei persoane care locuieşte în aceeaşi gospodărie şi care are nevoie de îngrijire sau sprijin ca urmare a unei probleme medicale grave. Prin legi speciale sau prin contractul colectiv de muncă aplicabil se poate stabili pentru concediul de îngrijitor o durată mai mare. Perioada acestui concediu nu se include în durata concediului de odihnă anual şi constituie vechime în muncă şi în specialitate. Prin derogare de la lege, salariaţii care beneficiază de concediul de îngrijitor sunt asigurate, pe această perioadă, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate fără plata contribuţiei.
Proiectul mai arată că perioada concediului de îngrijitor constituie stagiu de cotizare pentru stabilirea dreptului la indemnizaţie de şomaj şi indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă acordate în conformitate cu legislaţia în vigoare. Problemele medicale grave, precum şi condiţiile pentru acordarea concediului de îngrijitor se stabilesc prin ordin comun al ministrului Muncii şi Solidarităţii Sociale şi al ministrului Sănătăţii. Neacordarea concediului de îngrijitor salariaţilor care îndeplinesc condiţiile va fi sancţionată cu amendă de la 4.000 lei la 8.000 lei.
Este important de știu că salariatul are dreptul de a absenta cel mult 10 zile lucrătoare de la locul de muncă în situaţii neprevăzute, determinate de o situaţie de urgenţă familială cauzată de boală sau de accident, care fac indispensabilă prezenţa imediată a salariatului, în condiţiile informării prealabile a angajatorului şi cu recuperarea perioadei absentate până la acoperirea integrală a duratei normale a programului de lucru a salariatului, mai prevede proiectul adoptat. Angajatorul şi salariatul stabilesc de comun acord modalitatea de recuperare a perioadei de absenţă.