Fie că ești client ENGIE, ENEL, ori E.ON, ar fi bine să știi că riști să te numeri printre românii care primesc banii pe facturi înapoi.
Cu alte cuvinte, de la 1 aprilie, ANRE vrea să majoreze tarifele de distribuție a energiei. Și totuși ce se întâmplă cu românii care deja au plătit facturi destul de mari?
Peste 200.000 de persoane aflate într-o astfel de situație urmează să primească banii înapoi. Asta în condițiile în care mulți dintre ei au redus consumul de până acum. Și aici vorbim despre clienții ENEL, E.ON, dar și ENGIE ori Hidroelectrica.
“Am finalizat și acele machete, regularizări, care se fac în baza OUG pentru clienții care și-au redus consumul în 2022 față de 2021. Este un număr considerabil de clienți, peste 150.000, potrivit datelor furnizorilor. Probabil vom depăși 200.000. Este o dovadă că clienții casnici s-au preocupat să-și reducă din consum”, a spus Bege, la conferința anuală a Asociației Furnizorilor de Energie Electrică (AFEER), scrie economica.net.
Ce ar fi bine să mai știm despre plafonarea prețurilor? Conform legii adoptate anul trecut, clienții care au avut în 2022 un consum mediu real mai mic decât cel în 2021 și practic se încadrează într-un consum pentru care beneficiază de preț plafonat, vor fi reîncadrați.
Mai departe, acești clienți vor primi facturi de regularizare a consumului facturat anterior, evident cu minus. Totuși este bine să știm că legislația privind plafonarea a stabilit și anumite plafoane maxime de preț pentru tranșele de consum.
Astfel, pentru clienții care, în 2021, au consumat în medie peste 300 kWh lunar, până în toamna lui 2022 prețul plătit nu a fost plafonat. Pe de altă pare, dacă aceștia au consumat în 2022, la modul real, sub media de 300 kwh/lună, potrivit legii sunt reîncadrați la prețul plafonat.
Mai departe, la regularizarea din februarie 2023, furnizorul îi dă banii înapoi, adică diferența dintre prețul neplafonat plătit deja și prețul plafonat, potrivit ANRE.
Mai simplu, ANRE explică că furnizorul storneză practic toate facturile emise anul trecut la preț neplafonat și emite altele, cu prețul mai mic, plafonat. La final avem o sumă cu minus, bani pe care clientul îi are de primit.
Ulterior, suma va fi scăzută din următoarea factură în afara situației în care clientul dorește expres să primească banii în cont și pentru asta trebuie să facă o cerere la furnizor. Iar acest lucru este valabil pentru toți clienții, fie ei ENEL, ENGIE, ori E.ON.